Jaka jest optymalna kadencja rowerowa ?

Od nowego roku mam przyjemność korzystać z trenażera rowerowego, który oprócz mocy pokazuje także ilość obrotów korby na minutę. Zainteresował mnie ten parametr i zacząłem szukać publikacji na ten temat. To co już teraz możemy stwierdzić to to, że zbyt wysoka kadencja może spowodować szybkie zmęczenie ze strony układu krwionośnego. Z drugiej zaś strony zbyt siłowa jazda spowoduje szybkie zmęczenie mięśni, a także jest ryzyko przeciążenia ze strony układu ruchu.

Czy istnieje jednak optymalna liczba obrotów ?

W International SportMed Journal pojawił się artykuł, który miał na celu przejrzenie dotychczasowej literatury.

Kadencja jest uznawana za ważny czynnik wpływający na oszczędność ruchu, moc wyjściową, odczuwany wysiłek i rozwój zmęczenia podczas jazdy na rowerze. W rezultacie kadencja wybrana przez rowerzystę może mieć znaczący wpływ na jego wynik. Pomimo tego, optymalna kadencja wciąż nie jest oczywista.

Kadencja 100-120 obr/min, poprawia wydajność jazdy w sprincie ponieważ siła mięśni i zmęczenie nerwowo-mięśniowe jest mniejsze, a jednocześnie pozwala osiąganie maksymalnej mocy. Jazda jednak z taką kadencją wiąże się jednak z obciążeniem metabolicznym.

Kadencja 90-100obr / min. będzie dobrą opcją w przypadku odcinków czasowych.

Kadencja 70-90 obr/min. będzie dobra dla osób, które jadą dłużej niż 4h. Właśnie taka kadencja wykazuje się największą ekonomią i niższym zapotrzebowaniem na energię, ale jednocześnie wymaga to większego nacisku na pedały.

Autorzy sami sugerują, że potrzeba jest większa liczba badań, ze względu na mnogość czynników jakie możemy wziąć pod uwagę.

W kolejnym badaniu naukowcy zaprosili dwóch rowerzystów. Pierwszy jeździł z kadencją 82-92, a drugi 65-75. Podczas testów wyszło, że optymalna kadencja jest bliska tej, z którą jeździli (83 oraz 70). Oczywiście nie jest to jakieś mocne badanie, ale jest to na pewno sygnał, że warto też się słuchać swojego organizmu.

W ostatniej publikacji, 8 mężczyzn uprawiających triathlon jeździło przez dwie godziny, z tą samą mocą, ale różną kadencją. Przed i po badano maksymalną siłę skurczu mięśni (MVC). Wykazano, że przy wysokich kadencjach 95 i 110 rpm najbardziej obciążony został mięsień brzuchaty łydki. Jak wiemy triathlon po części rowerowej ma jeszcze bieganie i tym samym zmęczenie mięśnia brzuchatego łydki może pogorszyć naszą formę biegową.

Na sam koniec jeden z najlepszych ekspertów Alex Viada w swojej książce Hybrid Athlete wskazuje, że osoby które są cięższe będą również miały tendencje do jazdy z mniejszą kadencją. Oczywiście jak zerkniemy na sprinterów to potrafią oni naprawdę szybko ruszać nogami 🙂

Podsumowanie.

Na podstawie dostępnych informacji ciężko jednoznacznie określić optymalną kadencję, która będzie zależeć od długości dystansu, naszej budowy ciała, czy nawet dyscypliny. Jazda z bardzo wysoką kadencją z pewnością będzie dobra dla sprintów. W przypadku gdy chcemy jeździć ze zwiększoną kadencją, warto pamiętać, że każda zmiana w naszym ruchu wymaga czasu. Początkowo zwiększenie kadencji może wydawać się trudne i będzie kosztowało nasz organizm więcej wysiłku. Z czasem jednak taka adaptacja może przynieść więcej korzyści, jednak tutaj trzeba podejść do sprawy bardzo indywidualnie.

 

Dodaj komentarz

Twój adres email nie zostanie opublikowany. Pola, których wypełnienie jest wymagane, są oznaczone symbolem *

X